Tee ostaminen helpoksi asiakkaalle!

Palveluiden myynti on oman osaamisen myyntiä. On tietysti tärkeää tunnistaa ensisijaisesti oman osaamisensa vahvuudet ja myös toisekseen paketoida se asiakkaalle helposti ymmärrettävään - ja ennen kaikkea helposti ostettavaan - muotoon. Tarvitsee vain esittää itselleen pari hyvää kysymystä asian pohjaksi:

* onko asiakkaan helppoa ostaa tarjottuja palveluja?

* eroavatko asiakkaan ja toimittajan käsitykset tilauksen ja toimituksen sisällöstä?

* onko asiakas kuvitellut saavansa jotakin sellaista, mikä ei kauppaan kuulu?

Mikäli vastaus on yhteenkin kysymykseen kyllä, on syytä tarkentaa omaa palveuiden tarjontaa. Usein kyseessä on se, että

a) asiakkaan tarpeita, toiveita ja todellisia ajatuksia ei ole riittävällä tarkkuudella selvitetty etukäteen

b) kaupan todellista sisältöä ei ole avattu riittävästi ja/tai riittävän selkeästi asiakkaalle

c) oma tarjonta ei ole riittävän hyvin tuotteistettu, eikä asiakas oikein tiedä, mitä on ostamassa

Kun mietitään, kuka on oikeassa ja kuka väärässä, sillä ei tässä yhteydessä ole mitään merkitystä. Pahimmillaan kaupat on saatu niin, että sekä asiakas että myyjä uskovat olevansa asioista samaa mieltä ja että heidän välillään vallitsee yhteisymmärrys.Kun odotukset eivät sitten toteudukaan, lopputuloksena on usein hyvin tyytymätön asiakas. Siinä ei sitten enää selitykset auta ja puskaradiokin alkaa toimia tehokkaasti.

Kannattaakin miettiä, mistä tuntee todellisen asiantuntijan. Siitäkö, että osaa paljon ja monipuolisesti? Osittain ehkä kyllä. Todelisen asiantuntijan tunnistaa kuitenkin ensisijaisesti hyvistä kysymyksistä. Mitä parempia kysymyksiä osaa esittää, sitä paremmin asiakkaasta saa irti myös niitä todellisia ajatuksia ja taustatekijöitä. Vasta niiden kautta voidaan lähteä tekemään ehdotus ja tarjous soveltuvista ratkaisuista. Jos tämän vaiheen jättää pois tai tekee sen huolimattomasti, voi osumatarkkuus olla heikko.

Kun haluat helpottaa asiakkaan ostopäätöksen tekoa ja ostamista yleensä, tutustu>https://drive.google.com/file/d/0B-r5rQWN9Xt5b3ZQZUE0aDVWWG8/view?usp=sharing">tutustu aiheeseen tästä linkistä. Saat hyviä vinkkejä ja käytänönn työkaluja oman osaamisesti parempaan täsmämyyntiin.

SelinSelin

Käyntiosoite Varnankatu 3F, 20320 TURKU
Puhelin 050 0710376 / 040 0592 918
Sähköposti info@selinselin.fi
Internet www.selinselin.fi
Uutinen kirjoitettu 19.02.2015